ابتدا بهتر است بدانید پانسیون مطالعاتی چیست؟

جهت ثبت‌نام در پانسیون مطالعاتی فانوس اینجا کلیک کنید

 

 
 
 

 

 

 

 

 

 

 

چرا پانسیون مطالعاتی در رسیدن دانش‌آموزان به اهداف آموزشی‌شان مفید است؟

چرا پانسیون؟ یک دهه قبل، دانش‌آموزان طبق روال سنتی روز را در مدرسه و زمان بعد از مدرسه خود را معطوف به کلاس‌های فوق برنامه یا همان کلاس‌های کنکوری می‌کردند. مستقل از بحث کیفیت، این کلاس‌ها بیشتر سبب مشوش شدن ذهن دانش‌آموز و در نتیجه عدم نتیجه‌گیری متناسب وی می‌شدند. پانسیون در جامعه ما با برنامه‌ریزی دانش‌آموزان کنکوری گره خورده است و از این جهت که نوپاست هنوز در پیچ و خم آزمون و خطا در حال رشد و بالندگی است. بسیاری از پانسیون‌هایی که در حال حاضر در تهران فعال هستند، در طول سال با جذب شخصیت‌های معروف در تبلیغات خود و برندینگ سعی در جذب دانش‌آموزان دارند، اما حضور این اساتید نسبت معناداری با نتیجه‌گیری دانش‌آموزان محصل در برخی از این پانسیون‌ها  بعد از اعلام نتایج کنکور ندارد. این در حالیست که بسیاری از مدارس به نام تهران با پیاده‌سازی الگوی پانسیون مطالعاتی در چارچوب برنامه‌های آموزشی مدرسه و با پررنگ کردن نظارت‌های مشاوره‌ای و ایجاد نظم و نظام حداکثری بر ساعات مطالعات دانش‌آموزی موفق شده‌اند نقش به‌سزایی در افزایش کیفیت مطالعاتی دانش‌آموزان و همچنین کمیت مطالعه‌ی ایشان ایفا کنند. به‌طور خلاصه پانسیون مطالعاتی یا Study Boarding در حقیقت نوعی از کتابخانه‌های خصوصی است که دارای طراحی خاص و منحصر به فردی برای مطالعه است. در حقیقت فضای پانسیون‌های مطالعاتی به گونه‌ای در نظر گرفته می‌شود که شرایط و محیط را برای داوطلبان کنکور در بهترین راه ممکن فراهم سازد. همان‌طور که می‌دانید برای رسیدن به موفقیت در کنکور به عنوان یکی از مهمترین مراحل تحصیلی و زندگی فردی، دانش‌آموز باید به رعایت اصول خاصی بپردازد. دقت و آرامش محیط در حین مطالعه یکی از مهمترین نکاتی است که باید در زمان درس خواندن برای کنکور به آن اهمیت داده شود.

پانسیون مطالعاتی رهجوی دانش:

آموزشگاه های رهجوی دانش با همکاری موسسه ادب و دانش ماخ بعد از اخذ مجوزهای لازم از وزارت محترم آموزش و پرورش با بهره‌گیری از چندین سال سابقه‌ی آموزشی همکاران مجرب خود در برترین مدارس تهران که سهم به‌سزایی در رتبات یک و دو رقمی کنکور سراسری ایفا می‌کنند، و همچنین با بهره‌گیری از مدال‌آوران سال‌های گذشته‌ی المپیادهای کشوری و جهانی، دانش‌آموزان حائز رتبه‌های برتر کنکور سراسری و مشاورین صاحب تجربه در مدارس برتر تهران اقدام به راه‌اندازی پانسیون‌های مطالعاتی خود نموده است.

خدمات پانسیون:

الف) کلاس
۱- کلاس‌های پیشرفته تحصیلی در دوره متوسطه دوم
۲- کلاس‌ها تخصصی ویژه امتحانات نهایی جهت ارتقای معدل کتبی نهایی
۳- کلاس‌های ترمیک و همایش‌های جمع‌بندی ویژه دانش‌آموزان کنکوری

ب) پانسیون
۱- فضای مطالعه بسیار آرام و مجهز با امکانات رفاهی کامل برای بازدهی حداکثری مطالعه
۲- حضور دائمی پشتیبان‌های مجرب و موفق به‌صورت تمام وقت برای رفع اشکال و راهنمایی دانش‌آموز در حین مطالعه
۳- برگزاری کلاس‌های رفع اشکال و تدریس خصوصی با توجه به نیاز دانش‌آموز

ج) آزمون
۱- برگزاری آزمون و مصاحبه تعیین سطح دانش‌آموز بعد از ورود به پانسیون به‌صورت رایگان
۲- برگزاری آزمون‌های منظم و دوره‌ای به‌صورت روزانه، هفتگی، ماهیانه و ارائه‌ی راهکار برای بهبود کیفیت مطالعه و رفع اشکال

د) مشاوره
۱- ارائه مشاوره اولیه به دانش‌آموز و اولیاء به‌صورت رایگان
۲- ارائه خدمات مشاوره تحصیلی و برنامه‌ریزی آموزشی برای پایه‌های مختلف
۳- مشاوره‌ تخصصی تغذیه برای دانش‌آموزان با الگوهای جسمانی متفاوت
۴- ارائه مشاوره‌های تخصصی روانشناسی با همکاری مراکز مشاوره

هـ) خدمات آموزشی
هر دانش‌آموز بسته به شرایط وضعیت تحصیلی و گزارش‌های ارجاع شده روزانه، برنامه‌های مجزایی برای اهدافش دارد، دانش‌آموز هر روز برنامه مطالعه آن روز خود را بر اساس شرایط (روانی و تحصیلی) از مشاوره خود دریافت می‌کند و بر اساس آن برنامه مطالعات روزانه خود را آغاز می‌کند. دانش‌آموز ممکن است هر لحظه در ارتباط با هر موضوع درسی یا مشاوره‌ای سؤالاتی داشته باشد که پشتیان‌های حاضر در سالن که همگی از دانشجویان برتر دانشگاه‌های مادر کشور هستند، به سوالات ایشان پاسخ می‌دهد.

و) خدمات ورزشی
دانش‌‌آموزان در بازه‌های زمانی منظم فعالیت‌های جسمانی متناسبی را تجربه خواهند کرد که نه آنچنان خسته کننده باشد که ادامه روند مطالعاتی ایشان در طی روز را با مخاطره روبه‌رو کند و نه در دراز مدت به علت کاهش فعالیت جسمانی، با عارضه‌هایی از جمله خستگی، افزایش بی رویه شاخص‌های توده‌ی بدنی و ... مواجه شود.

ز) خدمات تغذیه
امکان سفارش وعده‌های غذایی و سرو به موقع آن، امکان استفاده از برنامه‌ی تغدیه‌ی اختصاصی، امکان گرم کردن و سرو غذاهای همراه دانش‌آموز و ... درگیری‌های اجرایی متعارف ذهنی دانش‌آموزان را به حداقل می‌رساند.

ویژگی‌های محیطی پانسیون‌های مطالعاتی موفق:

صدا: حتی یک صدای آرام نیز می‌تواند حواس دانش‌آموز را از کتاب به محیط اطراف بکشاند. بسیاری از دانش آموزان از عادی ترین و مبهم‌ترین صداها، مانند چکه کردن آب از شیر نیز در امان نیستند. داشتن سکوت مطلق یکی از ضروریات مهم پانسیون است؛ بنابراین، دانش‌آموز می‌تواند برای فرار از محیط‌های پر سر و صدا،  خود را در پانسیون های مطالعاتی در آغوش سکوت غرق کنید.

روشنایی: خواندن در نور کم باعث خستگی و درد در چشم‌ها می‌شود، اما این عامل مشکلات دیگری همانند خواب‌آلودگی را نیز به همراه دارد. روشنایی مناسب به طور کلی بر هوشیاری، تمرکز و عملکرد دانش‌آموزان در زمان مطالعه مؤثر است. این مهم نیز یکی از مواردی است که به عنوان یک اصل مهم برای اردوی مطالعاتی در نظر گرفته می‌شود.

درجه حرارت: دانش‌آموز به سختی می‌تواند در یک اتاق خیلی گرم یا خیلی سرد تمرکز کند. این شرایط غیرقابل تحمل است، زیرا باعث تحریک ذهن و حواس پرتی می‌شود و تمرکز را مختل می‌کند. برخورداری از دمای متعادل در تمام طول روز برای پانسیون‌های نوروز به عنوان یک ویژگی بسیار مهم تلقی می‌شود

کیفیت هوا: کیفیت نامناسب هوا که بیشتر در اثر مشکلات گرمایشی و سیستم‌های تهویه نامناسب ایجاد می‌شود می‌تواند نقش مهمی در عملکرد دانش‌آموزان داشته باشد. هوای آلوده با ایجاد مشکلاتی مانند سرفه، آبریزش چشم‌درد، سردرد، حالت تهوع و سرگیجه، یادگیری را مختل می‌کند. برخی از موارد مفید برای بهبود کیفیت هوا استفاده از گیاهان در محیط پانسیون، داشتن تهویه مطبوع مناسب و استفاده از تصفیه هوا است.

تلفن همراه: دور بودن از تلفن همراه و دیگر وسایل الکترونیکی که باعث می‌شود دانش‌آموزان زمان بسیار زیادی از روزشان را به هدر بدهند، از جمله شرایط اصلی حضور در پانسیون های مطالعاتی است. زمانی که دانش‌آموز پا به پانسیون می‌گذارد، موبایل و دیگر وسایل الکترونیکی غیر ضروری توسط مراقب سالن دریافت می‌شود.

فضای شخصی: در اختیار قرار دادن صندلی و میز و کمد شخصی و به طور کلی فراهم کردن محیطی خصوصی برای هر دانش‌آموز، از ضروریات اصلی سالن‌های مطالعاتی خصوصی است. اینکه دانش‌آموز می‌دانید که هر روز باید در جایی متعلق به خودش بنشینید و کس یا چیزی نیست که باعث اخلال در روند مطالعه وی شود، به تنهایی مزیتی عالی برای کتابخانه‌های خصوصی است. 

کتابخانه‌ی عمومی: در بسیاری موارد دانش‌آموزان ناچارند صرفا برای آموختن یک مبحث یا استفاده از الگوی آموزشی یک کتاب کمک آموزشی خاص یا حتی دسترسی پیدا کردن به دسته‌ای خاص از سوالات موضوعی یا طبقه‌بندی شده هزینه‌های اقتصادی و زمانی زیادی را برای دست‌یابی به این منابع پرداخت کنند. پانسیون‌های مطالعاتی موفق علاوه بر جمع‌آوری کتابخانه‌ای مجهز و شامل کتب منتشر شده از بهترین ناشران آموزشی کشور، دسترسی سریع و آسان موضوعی دانش‌آموز به این منابع را میسر می‌کند.

ایجاد انگیزه:  انسان بالذات موجودی اجتماعی است و ترجیح می‌دهد در جمع دوستان و به خصوص همسن و سال‌هایش حضور داشته باشد. حضور دانش‌آموز در محیطی که تمامی دانش‌آموزان با علاقه و پشتکار مثال‌زدنی مشغول پیشروی در برنامه‌ آموزشی و مطالعاتی‌شان هستند، حس رقابت را در ایشان بیدار کرده و تنبلی‌های زودگذر را از دانش‌آموز دور می‌کند. جدا از اینکه برنامه‌های منظم و جلسات انگیزشی برای دانش‌آموز نقش به‌سزایی در یادآوری اهداف بلند مدت دانش‌آموز و در نتیجه افزایش انگیزه‌ی هدفمند وی ایفا می‌کند.

امکانات استراحت: شباهت فضای مطالعه به خانه از یک طرف و عدم امکان استراحت در تمامی ساعات به هر علتی از ویژگی‌های ممتاز پانسیون‌های مطالعاتی است. ضمن اینکه زمان‌ها و مکان‌های ویژه‌ای برای استراحت، دراز کشیدن و حتی در موارد مورد تقاضای دانش‌آموز خواب قیلوله‌ی ظهر پیش از آغاز مجدد برنامه مطالعاتی و زیر نظر مشاوران به میزان قابل توجهی به بهره‌وری مطالعات دانش‌آموزان کمک می‌کند.

میان وعده: در تمام ساعت‌های استراحت یک میان وعده‌ی متناسب و حاوی ویتامین‌ها و انرژی متناسب در اختیار دانش‌آموز قرار می‌گیرد. بسته‌های کوچک آجیل، میوه‌های خورد شده برای سهولت در مصرف، نوشیدنی‌های آرامش بخش شامل دمنوش‌ها و ... همگی از خدمات ارائه شده در پانسیون‌های مطالعاتی ماخ است